Aktualizačné vzdelávanie
MATERSKÁ ŠKOLA , OKRUŹNÁ 63, 082 12 OKRUŹNÁ
Program vzdelávania
Inkluzívne vzdelávanie v materskej škole
Aktualizačné vzdelávanie vytvorené v súlade s § 90d ods. 12 zákona č. 138/2019 Z. z.
o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov, obsahové zameranie:
( inkluzívne vzdelávanie)
Mgr. Veronika Maciková
štatutárny zástupca poskytovateľa
V Okružnej šk.rok: 2022/2023
Názov a sídlo poskytovateľa
Materská škola, Okružná 63, 082 12 Okružná
Identifikačné číslo poskytovateľa
IČO: 327522
Názov programu vzdelávania
Aktualizačné vzdelávanie v oblasti inkluzívneho vzdelávania v materskej škole
Anotácia programu vzdelávania
Inovácia vzdelávania pedagogických zamestnancov materských škôl za účelom zvýšenia ich interkultúrnych kompetencií vo vzdelávaní detí. V centre pozornosti je podrobnejšie predstaviť problematiku inkluzívneho vzdelávania. Objasňujeme chápanie pojmu inklúzia, uvádzame podmienky, bez ktorých sa inklúzia nepodarí uplatniť. Venujeme sa metódam riadenia triedy, výchovno- vzdelávacím metódam, technikám, didaktickým postupom, konkrétnym aktivitám využiteľným v praxi- inkluzívnej edukácií. Na konci vzdelávanie učiteľ je schopný vytvoriť vlastné portfólio podporujúcich aktivít inklúzie v materskej škole a vo vzdelávaní.
Získať teoretické a praktické zručnosti k využívaniu aktivizujúcich metód inkluzívneho vzdelávania. Uvedomiť si rozdiel medzi inklúziou a integráciou. Dokázať vytvoriť vlastné portfólio aktivít v materskej škole v inkluzívnom vzdelávaní.
Odborný garant programu vzdelávania
Mgr. Veronika Maciková
Riaditeľka Materskej školy, Okružná 63, 082 12 Okružná
Podpis: .......................................................................
Druh vzdelávania v profesijnom rozvoji
Aktualizačné vzdelávanie podľa § 90d ods. 12 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, realizované v rámci individuálneho profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov podporeného z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (K7, R2)
Rozsah vzdelávania v hodinách
20 hodín
Forma vzdelávania
Prezenčná
Ciele a obsah vzdelávania
Hlavný cieľ
- Rozšíriť a inovovať profesijne kompetencie pedagogických zamestnancov na tvorbu inkluzívnej školy/ školského zariadenia na úrovní triedy alebo skupiny.
- Zdokonaľovať profesijne kompetencie, prehlbovať poznatky, zlepšovať pedagogické zručnosti podporovať a inovovať, porozumieť potrebám detí, budovať pozitívnu klímu
Čiastkové ciele
- Rozvíjať prehlbovať, zdokonaľovať a inovovať profesijne kompetencie pedagogických zamestnancov v inkluzívnom vzdelávaní
- Identifikovať a analyzovať možné bariéry inkluzívnej kultúry
- Inovovať výchovno- vzdelávací proces so zámerom tvorby a rozvíjania inkluzívnej kultúry
- Prehlbovať kompetencie týkajúce sa prace s deťmi so špeciálnymi potrebami
- Poznať a vedieť využiť v praxi metódy, prostriedky a formy inkluzívneho vzdelávania
- Poznať evalvačné, autoevalvačné kritéria inkluzívneho vzdelávania
- Dokázať sebakriticky ohodnotiť vlastný prístup a postupy , získané vedomosti v inkluzínom vzdelávaní a ich realizovanie v praxi
- Dokázať navrhnúť aktivity podporujúce inkluzívne vzdelávanie
Špecifické ciele
Dokázať sebereflexívne zistiť svoje postoje k inkluzívnemu vzdelávaniu a zistiť svoje možnosti progresu v danej téme v vzhľadom k vlastnému sebarozvoju
Tematické celky obsahu vzdelávania (ciele, obsah)
Tematický celok
Rozsah (h)
Pojem inkluzívne vzdelávanie v porovnaní s inými pojmami ako integrácia, segregácia, vylúčenie
0,5
Bariéry a výhody inkluzívneho vzdelávania
0,5
Základné znaky inkluzívnej triedy a školy
2
Komplexná starostlivosť o celostný a špeciálny rozvoj dieťaťa so špeciálnymi- výchovno- vzdel. potrebami
0,5
Aktivity vzájomnej spolupráce v inkluzívnej materskej škole
0.5
Inkluzívna edukácia
- Individualizácia v edukácií
- Princípy inkluzívnej edukácie
- Ciele inkluzívnej edukácie
- Proces Inkluzívnej edukácie
- Didaktické formy v inkluzívnej edukácii
5
Model tvorby inkluzívne zameraného školského vzdelávacieho programu
4
Evalvačné a autoevalvačné kritéria, indikátory a nástroje inkluzívneho predprimárneho vzdelávania
2
Metodika podporujúca inkluzívne vzdelávanie
5
Získané profesijné kompetencie absolventa programu vzdelávania
profesijné kompetencie v oblasti Dieťa
- Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky dieťaťa (akceptuje individualitu každého dieťaťa bez predsudkov a stereotypov)
- Učiteľ vie ovplyvňovať personálny rozvoj dieťaťa ( dokáže vybrať a používať vhodné metódy a stratégie podľa individuálnych potrieb dieťaťa- tvoriť projekt personálneho rozvoja
- Učiteľ vie rozvíjať sociálne zručnosti a postoje dieťaťa ( vyberá vhodné metódy a stratégie sociálneho rozvoja dieťaťa)
- Komunikačné (Porozumieť a interpretovať myšlienky, informácie v ústnej a písomnej podobe, zapojiť sa do vzdelávacej, pracovnej komunikácie, Uplatňovať individuálne i skupinové formy práce pri rozvíjaní komunikatívnych zručností detí.)
profesijné kompetencie v oblasti edukačný proces
- Učiteľ vie vytvárať pozitívnu klímu školy, triedy ( efektívne komunikuje s deťmi, vytvára prostredie podnecujúce rozvoj osobnosti dieťaťa, Vypracováva a pozná pravidlá života v triede, sleduje ich dodržiavanie
- Učiteľ vie tvoriť diferencované úlohy ( Podľa úrovne detí vyberá aktivity, vyhodnocuje vhodnosť, primeranosť a efektívnosť aktivít, identifikuje nadané deti, alebo deti zo znevýhodneného prostredia a prispôsobuje obsah vzdelávania
profesijné kompetencie v oblasti sebarozvoj učiteľa
- Učiteľ zvyšuje svoju kvalifikáciu účasťou na ďalšom profesijnom vzdelávaní ( zúčastňuje sa vzdelávacích podujatí s cieľom zlepšovať výchovno- vzdelávací proces, reflektuje a priebežne vyhodnocuje úroveň svojich profesijných, osobnostných a etických kompetencií)
- Morálne (Zamýšľať sa nad vlastnou osobnosťou na základe mravnej sebareflexie)
- Kooperatívne(Spolupracovať s deťmi, rodičmi, kolegami, širšou verejnosťou, vedieť viesť vzájomnú spoluprácu)
Opatrenia na zabezpečenie kvality
Požiadavky na pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca pri zaradení na vzdelávanie
Samostatný pedagogický zamestnanec
Personálne zabezpečenie vzdelávania a požiadavky poskytovateľa na odbornosť personálneho zabezpečenia
Pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou
Materiálne, technické a informačné zabezpečenie vzdelávania
Powerpointová prezentácia, prílohy, dokumenty, odborná literatúra, dotazníky, IKT – technika
Podmienky ukončenia vzdelávania
- Účasť na vzdelávaní minimálne 90% z celkového rozsahu
- Odovzdanie vypracovaných dotazníkov, ktoré sa vypĺňajú v čiastkových úlohách počas vzdelávania
- Odovzdanie návrhov minimálne 3 aktivít podporujúcich inkluzívne vzdelávanie
Autor programu
Mgr. Veronika Maciková
Schválil
Mgr. Veronika Maciková, riaditeľka Materskej školy Okružná 63, 082 12 Okružná
Odtlačok pečiatky poskytovateľa a podpis štatutárneho zástupcu poskytovateľa